onsdag 24. september 2008

Oppgave mellomperiode 1

Muligheter for arbeid med digitale medier på Wennersborg skole.

-Digitalt utstyr og kompetanse på skolen

På Wennersborg har alle lærerne nå fått hver sin bærbare pc. Vi har nettopp fått trådløst nettverk på lærerværelset og det er nettverkskabel på alle arbeidplasser på arbeidsrommet i småskolen.

Det er også internettstilgang på 15 maskiner på skolebiblioteket(datarommet).

På ett klasserom i småskolen er det 5 bærbare PC er+ noen relativt gamle stasjonære Pcer som fungerer dårlig i enkelte klasserom. Samlet sett mener vi at utstyret på vår skole ikke er tilstrekkelig for å innfri kravene i L`06.


Av annet digitalt verktøy har vi 3 digitale kameraer og 3 flatskjermer som kan kobles opp til PC

og en gammel prosjektor.


Vi har en IKT-plan for skolen, men den starter reellt ikke før 4.trinn. I småskolen er det bare en klasse som bruker PC i norsk jevnlig, fordi vi ikke har utstyr tilgjengelig i klasserommene.


Når det gjelder lærernes kompetanse, er det noen få som har gjennomført «lærerIKT» for noen år siden. Flertallet blant lærerne har ikke brukt PC som et verktøy i undervisningen, og har heller ikke fått grunnleggende opplæring. Lærerkollegiet er delt i den gruppa som gjerne vil lære mer og den gruppa som er skeptisk og avventende.

Utfra dette ser vi følgende utfordringer når det gjelder innføring av digitale mapper:

Lærerne må lære mer om bruk av PC og må få innsikt i de muligheter de digitale verktøy kan gi og hvilken nytteverdi det kan ha i den jobben den enkelte lærer skal gjøre.

Vi mener ledelsen har et ansvar for å være pådrivere i forhold til å skaffe utstyr og opplæring av lærerne, samt stille minstekrav til hva lærerne skal bruke PC til.

Mulighetene er tilstede for å gjøre noe for å bedre situasjonen hos oss. Ved at vi nå innfører Fronter, håper vi at alle blir mer aktive i bruken av PC og vil oppdage nye muligheter.

Ingen kommentarer: